Hardlopen

Hardlopen is een populaire sport en steeds meer mensen ontdekken hoeveel voldoening en plezier je kan halen uit een stukje hardlopen. Als het jou uitkomt, trek je je loopschoenen aan en weg ben je. Na een tijdje voor jezelf gelopen te hebben, meestal hetzelfde rondje zonder specifieke doelstelling, gaat de regelmaat er bij je uit. Dat komt omdat er te weinig variatie in je trainingen zit en je geen doelstelling hebt. Loopevenementen zoals de Zevenheuvelenloop, de Dam tot Dam loop of Leiden Marathon, waar je ook mee kan doen aan de 10 km of de halve marathon. bieden je een leuke doelstelling. Nog gemakkelijker gaat het als je regelmatig met een groep gaat trainen. Bij De Spartaan zijn er verschillende recreanten loopgroepen waaraan je mee kan doen. Het is mogelijk om bij De Spartaan een kort lidmaatschap aan te gaan, om mee te trainen voor een specifiek doel. Gedurende een periode van 3 maanden train je mee met een groep op jouw niveau, voor een loopevenement waaraan je mee wilt doen. Samen met de trainer wordt beoordeeld of je doelstelling realistisch is en bij welke loopgroep je aan kan sluiten.

Deze loopgroepen hebben we ingedeeld op vier niveaus, zo heeft iedereen de mogelijkheid om op haar/zijn eigen niveau samen met anderen de loopsport te beoefenen. De indeling voor de zaterdagmorgengroepen is gebaseerd op de doelstelling van de deelnemers naar afstand. Je hardloopsnelheid is daarbij niet van belang.

D-groep: minimaal 7 km tot max. 10 km trainen, gericht op een prestatieloop tot 10 km
C-groep: minimaal 10 km tot max. 15 km trainen, gericht op prestatieloop tot 16 km
B-groep: minimaal 13 km tot max. 20 km trainen, gericht op meedoen aan halve marathon
A-groep: minimaal 15 km tot max. 25 (tijdens marathon training 34 km) gericht op meedoen aan de marathon

Op dinsdagavond doen we loopoefeningen en interval trainingen, waarbij het aantal te lopen meters in het kernprogramma is afgestemd op de groepen. De D-groep max. 4.000 mtr; C-groep max. 5.000  mtr; B-groep max. 6.000 mtr; A-groep  + 6.000 mtr.

Of je nu vergevorderd bent en traint voor je eerste marathon of dat je een beginner bent die net de eerste trainingskilometers achter de rug heeft, er is altijd een passende groep. De Spartaan biedt je deskundige begeleiding op elk niveau.

Heb je geprobeerd individueel te lopen, al of niet aan de hand van een beginnersschema, maar het lukt niet om de regelmaat erin te houden, dan is de Run Starter beginnersgroep een mogelijkheid voor je. Drie keer per jaar start er een “Run Starter" groep, een in januari, een in april en een in augustus. De beginners worden in een periode van 8 weken getraind tot een niveau, waarbij zij in staat zijn om 20 minuten aaneengesloten te kunnen lopen, in hun eigen rustige tempo. Daarna kan je, als je dat wilt, doorstromen naar de reguliere groepen, waarbij onder leiding van de trainers verder gewerkt kan worden aan een betere conditie.

Ben je al wat gevorderd en loop je regelmatig je eigen rondje, maar wil je eens ervaren hoe het is om bij een vereniging te lopen, kom dan naar de “Introductie avond” voor recreanten. Elke eerste dinsdag van de maand is er de mogelijkheid om kennis te maken met de vereniging, onder begeleiding van een trainer. We starten om 19.15 uur. Voor de data klik hier. Na een kort intake gesprek krijg je een rondleiding over de accommodatie, waarbij het gebruik van de baan wordt toegelicht. Daarna geeft de trainer een introductie training met een warming-up, een rustige looptraining en een cooling-down, zodat je ervaart hoe een baantraining is. De trainer zal aandacht geven aan je huidige conditie en na afloop van de training een advies geven, over het niveau van de loopgroep waarin je het beste kunt starten. Het is handig het aanmeldingsformulier op de “Introductieavond” ingevuld mee te nemen. Dit aanmeldingsformulier kun je hier downloaden en printen. Ook kun je hier het vragenformulier over je lichamelijke geschiktheid downloaden en printen.
Aansluitend wordt je voorgesteld aan de trainer van de groep waarin je kunt starten. Je kunt de eerstvolgende drie weken vrijblijvend meedoen, gewoon om te kijken of je het leuk vindt. Daarna kan je lid worden.

Elke week wordt er drie keer in groepsverband getraind. Op dinsdagavond op de atletiekbaan, op donderdagavond in de duinen (zomerseizoen) of op de weg (winterseizoen) en op zaterdagmorgen afwisselend op de weg of in het Waterleidingduin ingang De Zilk. We lopen leuke routes in de omgeving, zoveel mogelijk over rustige wandel- of fietspaden en heel veel verschillende leuke routes in het Waterleidingduin. Als alternatief voor de training op zaterdagmorgen is er ook een training op zondagmorgen in het Waterleidingduin, ingang De Zilk. Om 9.00 uur start daar een gemengde groep met een duurlooptraining van circa 12 kilometer. Na het gezamenlijk rustig inlopen worden sub-groepjes gevormd, zodat iedereen op haar of zijn niveau kan trainen.
 
De leeftijd van de recreanten loopt van 16 tot ca. 70 jaar. Alle groepen zijn gemengd en ingedeeld op niveau. Wil je nog meer weten over de loopgroepen neem dan contact op met Nico Schriek of Leo Onderwater, elke dinsdag tussen 21.00 en 22.00 uur telefonisch bereikbaar in de kantine van de Spartaan tel. 0252- 415350

Voor een overzicht van de trainingstijden en plaatsen verwijzen wij je naar het Trainingsschema (klik bovenaan op "Recreanten").
 

AV De Spartaan
Postbus 196 
2160 AD Lisse
Sportpark Ter Specke
Spekkelaan 8
2161 GH Lisse
kantine: 0252-415350
Terug naar boven